ההבדל בין יין מבושל ליין לא מבושל

למה מבשלים יין? ההבדל בין יין מבושל ליין שאינו מבושל

אם אתם שותים יין בדרך קבע בוודאי יצא לכם להיתקל בעניין בישול היין, האם הוא מבושל או לא וההשפעה על כשרותו של היין, הנה הסבר קצר על הנושא:

ישנם סוגים שונים של יינות אשר בתהליך ההכנה שלהם מבוצע פסטור, בישול של היין, כאשר מטרת הפסטור משתנה בדרך כלל בין סוגי היין השונים ובין המדינות בהן מכינים את היין.

המטרה אשר לשמה מבשלים את היין יכולה להיות אחת משתיים – על מנת להאריך את חיי המדף של אותו יין או למטרות כשרות של היין, בישראל, אגב, זו המטרה העיקרית.

תהליך הבישול של היין, כולל את בישול היין ולאחריו קירור מהיר ומיידי אשר מבוצע לפני תחילת התסיסה. אם אתם רוצים להשוות בין יין מבושל לשאינו, חשבו על ההבדל בין פרי טרי לבין ריבה.

בעבר היה הבישול פוגע באיכות היין, אך כיום ישנם לא מעט יקבים המייצרים יינות מבושלים באיכות גבוהה מאוד ולעתים גבוהה יותר מיינות שאינם מבושלים. למגוון יינות מבושלים באתר המרתף 18.

בישול יין למטרות כשרות

מבחינת ההלכה, חל איסור לשתות או לעשות כל שימוש אחר ביין אשר נגע בו גוי. יין העונה להגדרה זו נקרא על פי ההלכה “יין נסך”.

איסור זה הינו איסור הנוגע ליינות שלא עברו בישול, ולכן בכדי להבטיח כי היין כשר ובטוח לשימוש על ידי שומרי הכשרות יש להעבירו פסטור. כך, באולמות אירועים, במסעדות וכדומה, כאשר מלצרים שאינם יהודים פותחים את בקבוק היין, אין חשש מפני כך שהוא יהיה יין נסך.

יין כשר שיהיה גם איכותי

היום ניתן למצוא, בעיקר בישראל, יקבי יין כשרים אשר מבצעים את כל תהליך הכנת היין על ידי יהודים שומרי מצוות בלבד ותחת השגחה מלאה על ענייני הכשרות. כך, אנשים אשר רוכשים בקבוקי יין לביתם הפרטי ופותחים אותם בעצמם, יכולים ליהנות מיין איכותי ברמה הגבוהה ביותר מבלי לחשוש מבעיות כשרות שונות. יקבים אלו מייצרים גם יינות שאינם מבושלים.

כמה נקודות הלכתיות על יין נסך

קצת יותר על יין נסך מבחינה הלכתית, ומה כולל האיסור, הנה כמה נקודות חשובות:

  • יין נסך אסור לא רק בשתייה, אלא גם בהנאה. זאת אומרת, אסור למכור יין זה בכדי להרוויח ממנו כסף.
  • המשמעות של הנגיעה היא רק בבקבוק יין פתוח, כמו במסעדה או באולם אירועים, בהם המלצרים או הברמנים פותחים את הבקבוקים ומוזגים את היין. כל עוד הבקבוק סגור וחתום, אפשר לקנותו גם מחנות של גוי ללא כל חשש, כי הנגיעה בבקבוק סגור וחתום אינה הופכת את היין ליין נסך.

איך נדע אם היין שאנו רוכשים הוא מבושל או לא?

על פי כללי הכשרות, על כל בקבוק יין מבושל חייבת להיות חותמת כשרות שתציין כי מדובר ביין מבושל, או לכל הפחות – מפוסטר. בנוסף, אתם יכולים למצוא בקלות רבה מגוון רחב של יקבים כשרים בישראל אשר תוכלו לרכוש מהם יינות מבושלים, את הרשימה המלאה תוכלו למצוא כאן.

בנוסף, במסעדות כשרות למהדרין יהיו בקבוקי יין שאינם מבושלים רק במקרה בו הצוות כולו הינו צוות של יהודים, לכן היום ישנן מסעדות רבות כשרות למהדרין שאינן מחזיקות בקבוקי יין כלל. יחד עם זאת, באולם אירועים ובמקומות דומים אתם יכולים לבקש בקבוקי יין סגורים לפתוח אותם בעצמכם, וכך להיות בטוחים כי היין אינו יין נסך, גם אם איננו מבושל.

הירשמו לניוזלטר בטופס כאן למטה ונשלח לכם התראה על פוסט חדש עם שלל מבצעים חמים מבית המרתף 18.

כתיבת תגובה